söndag 20 november 2011

På tok för tidigt

Lasse "Kurt Olsson" Brandeby har avlidit efter en tids sjukdom. På tok för tidigt, om Du frågar mig. Han blev endast 66 år gammal.

Sambon Ninnie Fjelkegård, dottern Anna Brandeby Harström och vännen Lars Kronér uttrycker i ett mejl till TT sorg och saknad. Och de är sannolikt inte ensamma om att känna så.

Jag känner inte till så mycket om Lasse Brandeby utan Kurt Olsson-kavajen.

Som t ex att han läste vid Journalisthögskolan i början på 80-talet, för att därefter jobba som journalist vid lokalradiostationer i västra Sverige i flera år.

Den han i mångt och mycket parodierade som Kurt Olsson var alltså... sig själv. Intressant.

(Kurt Olssons insats som lokalreporter från en broöppning någonstans i Sverige är oförglömlig.)

Kan också notera att de obligatoriska hyllningar som följer på en stor personlighets frånfälle har nått nya höjder.

Jag syftar på journalisten och forne lokalradiokollegan Jan Josefssons påstående att "en stor sång- och dansman har gått bort".

En beskrivning som hade passat bra på t ex Jan Malmsjö. Men inte på Lasse Brandeby.

Jag tror att han själv hade varit den förste att hålla med...

Däremot hoppas och tror jag att Josefssons påstående att Brandeby "hade ett enormt samhällsengagemang och rättvisepatos, jobbade gratis och i skymundan om han tyckte om syftet med det han gjorde" stämmer gott.

Lasse Brandeby, fortsätt att engagera Dig i - och roa - Din omgivning på andra sidan!

SVT SVT SvD SvD SvD SvD SvD GP SKD HD GP D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar