onsdag 23 november 2011

Handen på hjärtat

En underklädeskedja vill att den kvinnliga personalens behåstorlek skall anges på namnbrickan, som "en bra service till kunderna".

"Kränkande" anser Handels - som avser att driva frågan till Arbetsdomstolen.

Jag är ofta skeptiskt till det vettiga i att blanda in myndigheter i den här typen av fall, så även nu. Kan man inte lösa frågan på annat/bättre sätt?

Men jag förstår den som känner sig kränkt. Framför allt i en kultur där frågan om bröststorlek är så pass laddad: stora bröst = attraktivt o sexigt, små bröst = icke attraktivt, osexigt och därmed komplexfyllt.

Och då duger det inte med att - som underklädeskedjan gör - försvara sig med att "det är frivilligt att bära brickan med storlek".

Handen på hjärtat, hur frivilligt är det - i praktiken? Hur utpekad känner inte den sig som väljer att avstå?

AB AB DN SvD SvD SKD NSK HD HD BT GP GP BT D

2 kommentarer:

  1. Även om jag helst avstår att kommentera liknande fall eftersom jag är man , håller jag helt med dig i det du skriver.

    SvaraRadera
  2. oki, så det är jobbigt att visa sin bröst storlek framför kunder, men tror mig, change är ett ställe som säljer BH för de kvinnor som behöver storlekar som är större än F eller E. När jag handlade där sist kändes det så jobbigt att be om en storlek som är så pass stor att hon som hjälpte mig var tvungen att gå in i lagret. Jag tycker att det är sympatiskt och gulligt att visa att här säljer vi BH och jag har denna storlek, eftersom alla som jobbar där kommer få reda på vad JAG har för storlek. Vet inte om ni har varit i en sådan affär förut men det är ganska känsligt hela grejen. Jag menar de försöker hitta den rätta BH för dig och de drar och får titta på ett och annat. Visst håller jag med att det är hemsk om de tvingas till det men de som inte bry sig WHY NOT! Jag uppskattade det iallafall :)

    SvaraRadera