måndag 22 augusti 2011

Håkans nät- & nyhetsflukt 110822


Hur definierar man en rasistisk sida? En sida som är kritisk till dagens invandringspolitik, och kanske uttrycker åsikter om att man bör begränsa invandringen, är den rasistisk?

Gränserna är naturligtvis tänjbara, men någon form av definition finns det väl, eftersom man kan ange antalet?

SVT AB SvD SKD HD GP BT D

  • En grupp Greenpeace-aktivister som har dömts till villkorligt för ett tilltag på klimatmötet i Köpenhamn i december 2009, då tre av aktivisterna utklädda lyckades ta sig förbi alla polisspärrar och in till en kunglig mottagning för stats- och regeringschefer.

Själva organisationen dömdes till 75.000 danska kronor i böter.

Om jag har förstått saken rätt är Greenpeace' huvudambition att försöka dra uppmärksamhet till - i deras ögon - angelägna ämnen genom spektakulära och dramatiska aktioner, och på så sätt skapa opinion.

Enligt Wikipedia består nästan hela Greenpeace ekonomi av ekonomiskt stöd från privatpersoner. Man tar inte emot bidrag från företag, regeringar eller politiska partier.

Kalkylerar man som organisation ekonomiskt med denna typ av böter? Är alla givare införstådda med det?

AB SvD SKD NSK LT HD GP BT D

"Att kvinnan ökar i vikt efter giftermålet tros bero på att hon till skillnad från mannen inte fortsätter att motionera."

Varför fortsätter hon inte att motionera? Tar uppassningen av gubben över all tid och energi? (Hur är det med jämställdheten...? Tacka vet jag svenska förhållanden...)

Eller slutar hon att bry sig om sin fysik och sitt yttre, eftersom hon ändå har sitt på det torra?

Det framgår inte av artikeln.

SVT AB SvD SvD HD GP BT BT

2 kommentarer:

  1. Kudos för bruk av ordet "flukt". +1 Internet till er, min herre!

    SvaraRadera
  2. Mattias, måste erkänna att jag var tvungen att kolla på Wikipedia för att försäkra mig om att jag tolkar kommentaren rätt...:)

    Tack!

    SvaraRadera