tisdag 7 juni 2011

Det finns inga genvägar

En amerikansk undersökning visar att 16 procent av de tillfrågade männen begått övergrepp mot sina partners det senaste året.

Skrämmande siffror.

38 procent av dem hade varit mobbare i skolan, att jämföra med 12 procent av de övriga.

Kopplingen är alltså tydlig, den som mobbar i skolan tenderar att fortsätta förtrycka även senare i livet.

"Vi behöver arbeta hårdare för att identifiera mobbning i skolorna, särskilt trakasserier mot flickor av pojkar" säger psykologen Jay Silverman.

Framför allt behöver vi odla en människosyn som lyfter upp dessa frågor till högsta prioritet. Både på de politiska arenorna, i föreningslivet och vid köksbordet.

Som jag tidigare påpekat: Den verkliga kampen mot ondskan börjar hos Dig och mig.

Det finns inga genvägar.

2 kommentarer:

  1. Ursäkta Håkan, jag förstår givetvis att du menar väl med din kommentar, börja hos dig själv och allt det där... Och jag är så trött på den där kommentaren. Nej, jag kan inte börja med mig själv. Jag har aldrig mobbat, kommer aldrig att mobba någon. Inte heller kommer jag att låsa in någon av mina barn i en källare, mörda mina grannar om det blir inbördeskrig eller någon av de andra aktiviteter som brukar listas när frågan om allas vår inneboende ondska ventileras. Aldrig. Någonsin. Ibland ligger problemet inte hos en själv.

    SvaraRadera
  2. "Nej, jag kan inte börja med mig själv."

    Givetvis kan Du det, på den nivå Du befinner Dig.

    Såvida Du inte är totalt utan ondska, vilket jag betvivlar.

    Däremot har Du såklart rätt i att "Ibland ligger problemen inte hos en själv."

    Att påstå det vore att förenkla grovt. Och möjligtvis är det så Du uppfattar mitt inlägg.

    Min huvudpoäng med inlägget är dock en annan.

    Jag skriver: "Framför allt behöver vi odla en människosyn som lyfter upp dessa frågor till högsta prioritet."

    Och det kan vi alla bidra med, i våra olika sammanhang.

    SvaraRadera