En annons från Ikea med en bild på två män som håller handen när de shoppar och texten ”Vi är öppna för alla familjer” har fått Carlo Giovanardi, en hög italiensk regeringstjänsteman med ansvar för familjepolitik, att rasa i en tv-intervju.
"Jag tycker att det är allvarligt och dålig smak att ett svenskt multinationellt bolag kommer till Italien för att tala om för italienare vad de ska tänka."
Tycker snarare att det verkar som om en hög italiensk regeringstjänsteman med ansvar för familjepolitik försöker tala om för ett svenskt multinationellt bolag hur de ska annonsera...
Uttalandet väckte - föga förvånande och med all rätt - uppretade reaktioner från oppositionen och människorättsgrupper.
And by the way - cool annonsidé...!
AB SvD NSK HD GP BT HP GD D
Ett nederländskt multinationellt bolag är det. Annars håller jag med om allt.
SvaraRaderaAll reklam går ut på att få oss att tänka på ett visst sätt. Cool idé? Tja
SvaraRaderajanamos
Svensk och bor i Italien sedan 10 år. Håller med Håkan, det är en bra idé och skiljer sig från all annan reklam i Italien, som nästan uteslutande är hel eller halvnakna kvinnor. Det enda sätt som italienarna för övrigt gör reklam, oavsett vad produkten är. Dubblemoralen är enorm så bra gjort IKEA.
SvaraRaderahehe roligt i skygglapparnas italien, undrar hur många som besöker den lokala böghoran i smyg...
SvaraRaderaTill skillnad från skygglapparnas Sverige där vi vet bäst och har rätt att köra ner det i halsen på resten av världen?
SvaraRadera