lördag 19 mars 2011

Vems tur är det att sticka huvudet i sanden nu då?

Skillnader i brottsstatistiken mellan invandrare och svenskar kan till stor del förklaras av skillnader i uppväxtmiljö enligt en ny svensk studie som slår hål på främlingsfientliga argument. (DN)

Tidigare undersökningar kring invandrare och brottslighet har fokuserat på att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken men har inte förklarat varför.

Den nya studien - gjord på Stockholms universitet - visar att den skillnad som finns i mycket stor utsträckning försvinner när man jämför svenskar och invandrare som lever under likartade socioekonomiska förhållanden, och att skillnaderna inte beror på att "invandrarkulturer" är mer brottsbenägna eller liknande.

Därmed faller en stor del av främlingsfientliga falangers argumentation i dessa sammanhang, falanger som ofta anklagar sin inte fullt lika främlingsfientliga omgivning för att sticka huvudet i sanden så fort "obehagliga fakta" kommer på tal.

Vems tur är det att sticka huvudet i sanden nu då?

ABSVTSvD, SKD, GP, HD, NSK

13 kommentarer:

  1. Tror du verkligen fortfarande på Sarneckis analyser och märkliga urval av rådata? Denna "forskning" baseras ju på data från 80-talet, dvs de mestadels europeiska invandrare vi hade på den tiden...

    I t.ex Norge, där man talar aningen mer klarspråk, är tongångarna något annorlunda: Av de 41 överfallsvåltäkter som skett i Oslo de senaste tre åren är SAMTLIGA begångna av kulturberikare, de flesta från Afrika.

    Varför inte kolla lite fakta istället för att dra tvärsäkra bekväma slutsatser baserade på önsketänkande?

    SvaraRadera
  2. Sarnecki är mycket ifrågasatt av många. Hur förklarar du och han att samtliga 41 av de senaste överfallsvåldtäkterna i Oslo är utförda av icke-västliga invandrare?

    Det börjar bli dags att ifrågasätta om Sarnecki är lämplig att forska överhuvudtaget.

    http://journalistgranskning.wordpress.com/

    SvaraRadera
  3. Hej Håkan.
    Till att börja med vill jag klargöra att jag inte är främlingsfientlig, utan fientlig till den rådande svenska politiken kring invandring och integration.

    Sen tänkte jag använda mitt sandfria huvud för att kritiskt titta på den här undersökninge istället för att ta dess validitet för givet och anväda den till mitt syfte.

    Undersökningen är gjort på invandrare från en lång tid tillbaka, mer bestämt från en tid då invandringen såg helt annorlunda ut. De invandrare delaktiga i studien har garanterat en mycket annorlunda demografisk bild än den typ av invandring som vi haft på senare tid.

    Det jag pratar om är förstås i generella drag europeeiska invandrare (och närliggande) jämfört med MENA/mellanöstern/muslimer. Studien blir alltså relativt irrelevant då den är gjort på en annan invandrargrupp än den aktuella.

    Dock så kommer självklart majoriteten av Sveriges befolkning aldrig att inse detta utan istället, som du gjort, ta undersökningens objektivitet, relevans och exakthet för givet. Kritiskt tänkande saknas i detta land.

    Nu säger jag inte att denna media är opartisk och objektiv, men du kan läsa mer och bättre om det jag så klumpigt försökt förklara här:
    http://www.friatider.se/sarnecki-anvander-data-fran-1980-talets-invandrare

    SvaraRadera
  4. Nu sticker jag upp huvudet ur sanden en snabbis här för att påpeka att:

    Studien är gjort på mestadels europeiska invandrare, alltså inte de muslimska invandrare som är det faktiska problemet och stället till problem oavsett miljö.

    Jag, och många andra, skyller inte problemen på invandrarna, utan som du och undersökningen säger så är det uppväxten (med andra ord integrationens) fel. Med ännu fler andra ord så är det alltså politikens fel.

    Vi vill alltså att politikerna har en ansvarsfull invandringspolitik. Det finns inget syfte med att ta in så många invandrare att vi inte har en chans att integrera dessa utan istället kastar pengar på dom, i hopp om att de ska själva lösa det, då det är den resurs vi har över.

    SvaraRadera
  5. Jättetrist för rassarna på SD att hela deras politiska flaggskepp blir sänkt på ett så abrupt sätt.
    Desto bättre är det dock för den vanliga svensson som inte vill att folk ska fördömas för att de är födda med en schysst solbränna.

    SvaraRadera
  6. De som tror på Jerzy Sarnecki har rimligtvis huvudet så långt nedkört i sanden att de slagit i urberget.

    Politiskt Inkorrekt gör processen kort med Sarneckis svammel:

    http://politisktinkorrekt.info/2011/03/19/skillnader-i-brottsstatistiken-mellan-invandrare-och-svenskar/#more-79716

    SvaraRadera
  7. "Jättetrist för rassarna på SD att hela deras politiska flaggskepp blir sänkt på ett så abrupt sätt."

    Hahaha.. någon behagar skämta?

    SvaraRadera
  8. Konstigt av J.Sarnecki att vända sig till tidningarna innan hans artikel blivit publicerad.
    Den vanliga proceduren är att artikeln blir kritiserad av andra, internationella, forskare innan den accepteras (peer review).

    Som bevis för ickeexistensen av etniska förklaringsmodeller hade jag förväntat mig en jämförelse mellan olika etniciteter, t.ex. asiater jämfört med MENA-folk. Någon sådan undersökning visas inte.

    SvaraRadera
  9. Som ovanstående skriver så skulle jag nog vara väääääldigt skeptisk till att ta del av forskning som stressas ut i media innan en kritisk granskning skett. Speciellt med tanke på vilka det är som väljer att det ska publiceras i media..

    Sen att du själv skyndar dig att använda den här forskningen innan du själv granskat den, och anger till exempel Aftonbladet som källa, samtidigt som du anklagar andra för att sticka huvudet i sanden... ja det förgyllde just min söndag med ett skratt, tack ska du ha!

    SvaraRadera
  10. Min fråga på slutet (och i rubriken) är snarare retorisk - och möjligtvis provocerande - än anklagande. Jag är öppen för olika svar, och en fortsatt debatt.

    Och debatten lär fortsätta - på olika arenor - och Sarneckis forskning lär inte undgå hård granskning.

    Kul att jag kunde förgylla Din söndag förresten...

    SvaraRadera
  11. Jag finner det mycke intressant att så många inte vågar sätta ut namn under sina inlägg. Vågar ni inte stå för era åsikter? Olika tolkar samma resultat olika sätt, allt efter vad som passar den egna vinklingen. Sting hade en låt under det kalla krigets dagar "Russians - love their children to", http://www.youtube.com/watch?v=4rk78eCIx4E

    Hälsar

    Tobias Widell

    SvaraRadera
  12. Ytterligare en lärd person som populisterna påstår sig vara mer begåvade än. Så kan vi konstatera att populisterna kan mer om brottsstatistik än professorer i kriminologi, mer om terrorläget i Sverige än Säpo, och mer om terrorläget i Europa än Europol.

    Man undrar ju varför ingen av dessa genier själva skriver någon vetenskaplig forskarrapport för att motbevisa ovanstående. Om de nu var så begåvade så borde de väl sitta på ett forskarinstitut och skriva egna rapporter istället för att spendera sin tid på bloggar och kritisera de entydiga rapporterna som regelbundet släpps.

    Ungefär som när man ser på debatter på tv där SD-sympatisörer har titeln "skribent" eller "krönikör" och förgäves försöker debattera emot titlar som "professor" eller "docent".

    SvaraRadera
  13. Nej, jag vågar inte stå för mina åsikter.

    Jag är rädd att bli trakasserad, utesluten från min fackförening, avskedad från jobbet och personförföljd som Rasist eftersom jag yttrat tveksamhet mot J.Sarneckis artikel.

    Fint land vi lever i, eller hur?

    SvaraRadera