torsdag 24 mars 2011

Tron håller...?

Jag behöver inte ha min tro förklarad för mig, skriver Marcus Birro i läsvärd (som alltid...) Expressenkrönika.

Helt OK, så länge Du inte pådyvlar någon annan Din tro, då krävs lite mer.

Tron håller för intellektuell prövning betonades under en apologetisk konferens i Göteborg i helgen av Jesuitpatern Ulf Jonsson - en av Sveriges tyngre religionsfilosofer.

Ulf Jonsson menade att en religiös tro utan kunskapsanspråk är bristfällig, vilket jag håller fullständigt med om.

Skulle velat höra mer från konferensen, där Jonsson sägs ha gett argument för kristen tro. Hur ser dessa ut?

************

Att stå på sig är dock icke att rekommendera i alla lägen... då kan man dessutom bli anmäld till domkapitlet.

1 kommentar:

  1. Bra blogg! Du bör starta många fler. Jag älskar all info som tillhandahålls. Jag kommer att håll ögonen öppna:)
    konferens göteborg

    SvaraRadera