onsdag 9 mars 2011

Dags att rita om kartan...

Jag är förbålt ointresserad av sport men kostar ändå på mig att skriva om fotbollsspelaren Anton Hysén... som nu berättar öppet om sin homosexualitet. (SVT)

"Han är den första manlige spelaren i den svenska fotbollsvärlden som "kommer ut" och han inser symbolvärdet i det han gör."

Antons far Glenn Hysén berättar att han själv varit delaktig i en del bögskämt med sina lagkamrater.

"Jag måste säga att jag under mina 30 år i fotbollens värld aldrig ens funderat över att det kan finnas homosexuella män i omklädnings-rummet. Det har inte funnits på kartan."

Då är det med andra ord dags att rita om kartan...

ABEXPEXPEXP DN, DNDN, DNDN, SvD, GP, SVT

************

Är du normal, lille vän?

4 kommentarer:

  1. Följ 5 sekunders regeln i omklädningsrummet. Tittar någon mer än 5 sekunder på din snorre så säger du till ! - Jag spelar inte i ditt lag !

    SvaraRadera
  2. Får man fråga: Varför det?

    SvaraRadera
  3. Är någon en sämre idrottare på grund av sin läggning? Troligtvis inte. Det måste ju vara den idrottsliga prestationen som styr vem som är med i laget. Sexuell läggning vad spelar det för roll då omklädningsrummet knappast är ett raggningsställe.

    Tobbe

    SvaraRadera
  4. Charmen och risken med att öppna upp bloggar för s.k. gemene man att kommentera är just, att det då och då kommer just en gemen man (eller kvinna?) och kommenterar. Den som skrivit första kommentaren till detta blogg-inlägg bekräftar detta.

    Reflexion kring ämnet: Igår satt jag och läste i en tidning som ges ut av folk inom gayvärlden. Jag tror den hette QX. Där var bl.a. en intervju med en heterosexuell man som jobbade i modevärlden. Där var det precis tvärtom beträffande sexuell läggning. De flesta förutsatte helt enkelt, att han var homosexuell. Sanningen var väl den, att minst 99% av alla i den branschen var homosexuella. Bland svenska fotbollsspelare kan man väl förmoda, att läget är nästan omvänt. Men jag avstår från att just nu fundera över frågan varför.

    Men apropå sambandet sexuell läggning och sämre prestation, så behöver jag enbart meditera några sekunder på t.ex. Elton John som låtskrivare för att förstå att något sådant samband inte existerar.

    SvaraRadera