onsdag 9 februari 2011

Det är en konst att hålla sig på vägen

Jag har svårt för överdriven polarisering – svart eller vitt – i debatten , oavsett ämne.

Detta gäller t ex synen på sk självhjälpsböcker, som enligt vissa debattörer är ren skit, överdrivet önsketänkande osv, och som enligt andra är en gåva nedsänkt från himmelen.

En kvalificerad gissning är att sanningen ligger någonstans mitt emellan…

Jag är anhängare av (bra) självhjälpsböcker. Man ska inte kasta ut barnet med badvattnet – då hamnar man lätt i ena diket… Jag har själv erfarit hur insikten att man faktiskt kan göra en hel del själv åt sitt mående genom att inta rätt attityd faktiskt gör skillnad – ibland avgörande skillnad.

Men självklart är det så att det finns böcker som spårar ur; om man tror att man kan tänka bort cancer, om man tror att man får exakt vad man förtjänar osv, då har man hamnat rejält i andra diket.

Det är en konst att hålla sig på vägen. Det går, med lite sunt förnuft och en god självhjälpsbok…

1 kommentar:

  1. Jag tror, att din kvalificerade gissning är ganska nära det rätta svaret.

    SvaraRadera