tisdag 18 januari 2011

Varning för särskrivning!

Vid ett besök på Skånes djurpark för ett antal år sedan upptäckte jag en liten röd klisterdekal på skylten vid mårdhundarna. På skylten stod det MÅRD HUND, som två ord.

Dekalen – med texten VARNING! Särskrivning! www.skrivihop.nu - var ditsatt som ett litet bindestreck mellan orden.

Kul tyckte jag, språkpolis som jag är.

När jag kom hem gick jag in på nämnda sida på nätet och fick veta följande:

”Skrivihop.nu är en organisation med syfte att upplysa Sveriges folk om felaktigheten i att särskriva sammansatta ord i det svenska språket. Därmed hoppas vi eliminera dessa felaktiga särskrivningars förekomst i samhället.”

Trött personal?
Sidan innehåller en mängd (omedvetet) roliga exempel på offentliga särskrivningar på skyltar och i rubriker av olika slag - särskrivningar som leder till att ordets betydelse förändras, t ex kyckling lever, kassa skåp, sjuk gymnast m m.

(Ett av de bästa exemplen på ”lyckade” särskrivningar som jag själv stött på är titeln på en katalog som listar hotell/hotellkedjor som inte erbjuder – helt enkelt bojkottar - porrkanaler på rummen: BOKA PORR FRITT…)

På sidan kan man också läsa att organisationen numera är nedlagd sedan flera år… Tyvärr, tycker jag.

”Sidorna kommer aldrig att uppdateras, men allt spännande material kommer att ligga kvar för överskådlig framtid. Använd gärna sidorna i pedagogiskt syfte.”

Tack så mycket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar