söndag 19 september 2010

Downshifters

Jag fascineras av s k ”downshifters”, människor som väljer bort den karriär de står mitt i och växlar ner till ett enklare och anspråkslösare liv.

Eller anspråkslösare förresten… en downshifter snarare förändrar sina anspråk på livet än drar ner på dem, och anser fritid och frihet dyrbarare än prylar, ära och berömmelse.

I praktiken handlar det ofta om att helt enkelt (frivilligt!) byta jobb till ett som är mindre tids- och energikrävande - och som naturligtvis också då ger mindre pengar - med avsikt att öka sin livskvalitet och säga adjö till stressen.

Downshifting kräver en klarhet i vad man vill med sitt liv. Och en stor portion mod. Det är inte bara pengar man väljer bort, utan också - i vissa kretsar - sitt anseende och sin status. (Är han/hon inte klok?)

Jag beundrar downshifters; vd:n som sadlar om (ursäkta ordvitsen) till sadelmakare, toppolitikern som lämnar sin lysande karriär för att satsa på sin orkidé-odling… osv.

Skulle världen bli bättre med fler downshifters? Jag tror det.

2 kommentarer:

  1. Ja Håkan jag tror att den skulle bli bättre för när vi rör oss från görandets form till varandets så stärks vår känsla av enhet med alla levande varelser och med vår natur. Det är i alla fall min övertygelse.

    SvaraRadera
  2. Jag vill också bli en downshifter! men när, var och hur?

    Maria

    SvaraRadera