måndag 13 september 2010

Meningen med livet


Är meningen med livet att skaffa barn?

Frågan ställs i en artikel på Aftonbladets hemsida. Skribenten konstaterar att ”många skulle tveklöst svara ja på den frågan”.

Min spontana (och bestående…) reaktion är: Hoppas att det inte är sant, i annat fall är folk mer än lindrigt korkade!

Författaren Lena Andersson tänker i samma banor, men uttrycker det på ett annat sätt: ”Jag tycker det är förskräckligt att man inte anses fylla någon funktion eller har någon mening om man inte skaffar barn.”

Att skaffa och ha barn är fantastiskt, jag har själv två. Men alla kan inte få barn, av olika skäl. Och alla vill inte ha barn…

Min övertygelse är att meningen med livet är att älska och ta hand om varandra, i olika sammanhang och på olika sätt; mina egna barn – om jag har några – min partner, grannar, kompisar, jobbarkompisar, andras barn…

************

Meningen med livet har för majoriteten människor blivit liktydigt med det egna barnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar