onsdag 30 juni 2010

Kluven inställning

Jantelagen är en ”lag” som ofta nämns i olika sammanhang (i tidningar, böcker, TV-debatter m m) och nästan uteslutande som ett skällsord. Vad går den ut på? Jag har alltid trott att den lyder:

”Du ska inte tro att Du är nå’t!”.

Den är då tämligen lätt att förkasta, åtminstone om man - som jag - har en i grunden positiv människosyn och tror på alla människors lika värde. Klart att Du ska tro att Du är nå’t - en fantastisk skapelse! Fattas bara…

Jag har dock på senare tid fått upp ögonen för en annan formulering av Jantelagen: ”Du ska inte tro att Du är förmer än andra!” Då kommer saken i ett annat läge…

Jag googlade på Jantelagen för att reda ut begreppen.

Wikipedia upplyser om att ”Jantelagen är en uppdiktad lag formulerad av Aksel Sandemose i boken En flykting korsar sitt spår (1933). Jantelagen formulerar i ord den oskrivna lag, som säger att man inte får sticka upp och tro att man är bättre än andra på något sätt.”

Under rubriken Jantelagen på svenska återfinns Jantelagen i tio punkter, varav fyra punkter går ut på att man inte ska tro att man är nå’t, och sex punkter går ut på att man inte ska tro att man är förmer än andra.

Jag kommer hädanefter att ha en kluven inställning till Jantelagen…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar