onsdag 1 september 2010

Jag gillar Nyamko Sabuni...

Nyamko Sabuni, folkpartistisk integrations- och jämställdhetsminister, är emot könskvotering, om nu någon har missat det. (Min åsikt kan Du se här.)

Hon skriver på Newsmill att ”realpolitik står mot symbolpolitik. (…) Bemyndigande av människor står mot reglering och kvotering.”

”En utveckling mot att människor står olika inför lagen, beroende på ens kön eller etnicitet, vore olycklig", som hon så politikerförsiktigt uttrycker det, för att sedan, inte fullt så försiktigt, hävda att de rödgröna “vill offra äganderätten på kollektivismens altare” (angående könskvotering till bolagsstyrelser).

Jag gillar Nyamko Sabuni...

***

Nyamko Sabuni var på ministerbesök på Rosengård i Malmö härom året, i samband med oroligheter och kravaller. Hon gick fram till en polisman och presenterade sig:

- Hej, jag heter Nyamko Sabuni, integrations- och jämställdhetsminister.

Polismannen: - Jo visst, och jag heter Mick Jagger, rockstjärna…

(…allt enligt Robin Paulsson.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar