lördag 31 januari 2015

Debattera hederligt!

Jag skrev för några år sedan en debattartikel för debattsajten Newsmill (numera nedlagd) om debattetik och debattmetoder.

Eftersom ämnet är aktuellare än någonsin, dammar jag av den och publicerar den på nytt:

En självklar (oskriven) regel som alltid borde gälla i alla debatter, oberoende av ämne och forum, är att man - innan man börjar debattera - bör kunna beskriva sin meningsmotståndares åsikter och avsikter på ett sätt som gör att han/hon (motståndaren) själv känner igen sig. En regel som ofta inte följs, då syftet med att man ställer upp i debatten snarare är att vinna den än att debattera hederligt.

Resultatet blir att man talar förbi varandra istället för med varandra, vilket då gör debatten tämligen ointressant, åtminstone för den åhörare som vill ha ut något av debatten, och inte bara eftersöker underhållning/tuppfäktning.

Detta är min reflektion efter ett mångårigt intresse för samhällsdebatt i allmänhet och debatt om livsfrågor, jämställdhet, rasism och media i synnerhet.

Polarisering och förenkling är grepp som ofta används i debatt- och bloggsammanhang, svart eller vitt, annars blir det jobbigt. Det tar på krafterna att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Men det är viktigt att kunna göra det!

Man kan vara kritisk till vissa inslag inom islam utan att man ska behöva bli stämplad som islamofob. Man kan vara kritisk till svensk invandringspolitik utan att vara rasist. Man kan tycka att även Jimmie Åkesson - i yttrandefrihetens namn - bör få chansen att få en debattartikel publicerad på DN Debatt, och samtidigt faktiskt inte dela hans politiska åsikter på en enda punkt.

Begreppet "politiskt korrekt" är också ett vapen som plockas fram i tid och otid för att misstänkliggöra sin meningsmotståndares avsikter och åsikter; att beskylla denne för att vara politiskt korrekt är att antyda att han/hon inte kan tänka själv eller våga ta egen ställning. Med andra ord: en feg retorik som ofta tas till när de egna argumenten tryter.

Dagens debattörer: Beskriv Din meningsmotståndares åsikter och avsikter på ett korrekt och sanningsenligt sätt, undvik pajkastning och generaliserande beskyllningar, typ islamofob, rasist, PK-ivrare eller vad som helst, debattera hederligt och håll Dig till sakfrågan, oberoende av ämne och sammanhang.

Det är först då Din åsikt är värd att tas på allvar!

************

Håkan på YouTube, poeter.se och... Facebook. Välkommen!

lördag 13 december 2014

Gång på gång

Lena Andersson skriver briljant (som vanligt) på DN.se idag om skillnaden mellan förhandling och prat.

Varje anständigt parti borde ta debatten med SD. Nå't som knappast görs i nå'n större omfattning, vilket är oerhört kontraproduktivt och ger SD möjlighet att leka martyrer, en möjlighet som borde tas ifrån dem fortare än kvickt.

Vad är de övriga partierna rädda för?

torsdag 11 december 2014

Helt enkelt

"McDonalds bantar menyn" enligt TT-rubrik.

Anledningen är att man vill "snabba på serveringen, lyfta försäljningen och ge konsumenter fler alternativ".

Det viktigaste alternativet finns dock sedan tidigare, inte minst om man själv bantar. Att helt enkelt inte gå dit.

************

Håkan på YouTube, poeter.se och... Facebook. Välkommen!

lördag 6 december 2014

Förkastligt

"Lever Livets Ords pastorer som de lär?" frågar sig Rolf Nyström på debattplats på Dagen.se. Vet inte, har inte fördjupat mig i frågan, men har däremot synpunkter på oskicket att kommentera anonymt...

Saxat ur min kommentar i anslutning till Rolf Nyströms debattartikel:

Jag anser att det är förkastligt att man ens TILLÅTS skriva anonymt på en så'n här nätplats. Jag påstår inte att varken alla eller hälften av alla anonyma skribenter skriver dynga, men anonymitetens främsta funktion är att möjliggöra för allsköns skitsnackare att skriva just skit, hata och vara allmänt stöddiga utan att sedan behöva stå för det och ta ansvar för det dyngan åsamkar andra. Denna möjlighet skadar mer än gör nytta, det ser vi gång på gång.

Signaturen MyTwoCents skriver: "Alla som har erfarenhet av rörelser med sekteristiska tendenser vet att skälen är många att utnyttja möjligheten som ibland ges att vara anonym."

Jag förstår detta, jag har själv befunnit mig i "rörelser med sekteristiska tendenser".


Men skälen håller inte... Vill man göra nå't åt sjuka inslag i ett sammanhang måste man TROTSA dem, inte bara kasta sten på dem och sedan springa och gömma sig, det gagnar ingen och inget.

http://www.dagen.se/debatt/lever-livets-ords-pastorer-som-de-lär-1.303510

************

Håkan på YouTube, poeter.se och... Facebook. Välkommen!

söndag 23 november 2014

Förhatligt

Ett klassfoto där tre blonda elever står bland tomma stolar med skylten ”Jimmie skickade hem resten” både hyllas och hatas på nätet, rapporterar gt.se.


Bakom initiativet står elever på Hulebäcksgymnasiet i Härryda. Pappan till en av flickorna på fotot, och den som ursprungligen lade ut bilden, berättar stolt om hur nyheten börjat sprida sig i social kanaler, och vad som hände då:


”Då kom trollen. SD-anhängare, mörkermänniskor och särskrivare. De tog sig till och med in i mitt... kommentarsfält och kräktes."


Två kommentarer:


1) Bra idé och initiativ med detta illustrerande klassfoto + tillhörande skylttext.
2) Äntligen någon som - utan omsvep - uttrycker det förhatliga med särskrivning...


AB DN SvD NK HD BT


************


Håkan på YouTube, poeter.se och... Facebook. Välkommen!

lördag 15 november 2014

Chockerande...

"Människor vill se mer från vänner och sajter de bryr sig om, och mindre pr-innehåll" enligt en undersökning som Facebook har gjort bland sina användare.


Vilken revolutionerande o chockerande aha-upplevelse detta besked måste ha inneburit för företaget...


(Fb kommer från årsskiftet - som ett resultat av detta - att minska reklamliknande inlägg från Facebooksidor som användarna har ”gillat”. Däremot kommer andelen kommersiella annonser att vara detsamma.)


AB SvD HD M


************

Håkan på YouTube, poeter.se och... Facebook. Välkommen!

onsdag 12 november 2014

Fascinerande och avslöjande

SD:s Mikael Jansson och David Lång har skrivit en motion till riksdagen:


”En utländsk medborgare som önskar få ett svenskt medborgarskap bör avkrävas en ed om att han eller hon svär trohet och lojalitet till Sveriges Konung..."


"...personer som vill bli svenska medborgare ska genomgå språktest såväl som ett kunskapsprov i det svenska språket, kulturen och historien 'samt bedömas bli en tillgång för Sverige'..."


Fascinerande att SD ställer så mkt högre krav på utländska medborgare som vill få ett svenskt medborgarskap än på dem som redan har ett. Inklusive dem själva...


Jag älskar avslöjande oförblommerade SD-motioner av det här slaget.


************


Håkan på YouTube, poeter.se och... Facebook. Välkommen!

onsdag 17 september 2014

Så långt hänger jag med...

Jerusalemsångaren Ulf Christiansson uttrycker på Facebook en förståelse för dem som röstar på Sverigedemokraterna.

Hmm... En smula förenklad världsbild kanske, Ulf Christiansson? Men jag vill inte kasta ut barnet med badvattnet:

"Det handlar inte om att svika människor som är i nöd. Men vi måste våga prata om problemen med massinvandringen och jag är så trött på denna förbudskör som skriker när man ställer obekväma frågor."

"Vi har i dag ett hot över hela Europa när det gäller islam. Extremism och besinningslöst hat mot vår existens och civilisation är uttalad så gott som varje dag."

Dagen: "Men alla partier tar väl avstånd från islamistisk extremism?"

Christiansson: "Jo, men så fort någon pratar om det här blir man uthängd som islamofob och främlingsfientlig. Jag fattar inte varför vi är så rädda."

Så långt hänger jag med...

Men Christiansson fortsätter: "Den enda som vågar prata om detta är Jimmie Åkesson och därför är det inte alls konstigt att folk röstar på Sverigedemokraterna."

Visst ligger det något i att Åkesson är "den enda" (kanske något överdrivet...), men att det därför "inte alls" är "konstigt att folk röstar på Sverigedemokraterna" bygger på en logik som är minst sagt... undermålig.

En logik på samma nivå som att påstå att eftersom korven i korvkiosken inte håller måttet är det inte konstigt att folk hellre väljer korven som hunden lämnat efter sig på marken...

Jo, Christiansson, det är fortfarande "konstigt" att man inte anstränger sig mer för att hitta bättre alternativ att rösta på än SD, hur "protest"-benägen man än är.

D D D D D D D D KT

************

söndag 7 september 2014

Gud förbjude...

Nya politiska partiet Kristna värdepartiets ledare Per Kronlid och Humanisternas ordförande Christer Sturmark debatterade häromdagen på Norra Real i Stockholm kring temat ”Kristen eller sekulärhumanistisk värdegrund – vilket samhälle vill vi ha?”. (Länk till debatten här.)

Man kom ganska snart - och inte helt otippat - in på äktenskapsfrågan:

Sturmark: "Vår grundprincip är att man bara förbjuder saker som man kan påvisa är skadliga. Du lyckas inte leverera ett enda argument till varför det skulle vara skadligt att två myndiga människor som älskar varandra och inte står i beroendeställning ska få gifta sig."

"Jag accepterar att din Gud anser att homosexuella inte får gifta sig. Jag accepterar att du som troende vill följa och lyda detta. Men knäckfrågan är varför du också vill att alla vi andra som inte tycker så ska rätta oss efter vad du tror i den här frågan."

(Behöver jag påpeka att Kronlid inte levererade några svar alls på ovanstående? Utöver att "samkönade äktenskap är onaturliga"?)

Här fångar Sturmark de huvudsakliga egenskaperna hos (läs: problemen med) religiöst betingad politik:

1. Man saknar sakliga argument för sina politiska ståndpunkter. (Nej, jag räknar inte argumentet "För att Gud har sagt det!" som nå't sakligt argument, det håller inte i en politisk debatt).

2. Man vill att lagstiftningen skall grunda sig på den egna föreställningen om och tron på "vad Gud har sagt", vars konsekvenser man då menar skall gälla alla.

Det vore politiskt självmord för Per Kronlid att i klartext medge ovan nämnda punkter, och det är han sannolikt högst medveten om. Därför undviker han det så långt han förmår. Det räcker dock inte ända fram...

"Det som kanske mest fick publikens ögonbryn att höjas var den skrivelse som handlar om att Kristna värdepartiet vill upphäva lagen som förbjuder barnaga från 1979. Partiets motivering är att 'förbudet hindrat föräldrar från att utöva sin auktoritet'."

Gud förbjude att detta parti får något som helst inflytande i svensk politik... någonsin.

************

Så gick det i valet för Kristna värdepartiet

************

fredag 5 september 2014

Hål i huvudet, RFSL?

torsdag 4 september 2014

Allt som luktar pengar och uppmärksamhet

Allt fler ser igenom tv-såpornas tomhet, skriver Carl-Henric Jaktlund på Dagen.se. Hoppas att han har rätt, men jag är inte säker på att tittarstatistiken håller med...

Ståuppkomikern Mårten Andersson, på Facebook: ”Återigen kommer nya deltagare (i Paradise Hotel och Big Brother, min anmärkning) matas med sprit av produktionsbolagen och TV-kanalerna från att de anländer tills de ragglar hemåt igen. Tommare i själen.”

Tv-personligheten Gina Dirawi, på Twitter: ”Vi skapar tv-program där vi häller i ungdomar alkohol och sen kritiserar vi den unga generationen för deras dumhet.”

C-H Jaktlund: "...det kommersiella vinstintresset tycks söka, och alltid finna, en väg för att genomföra allt som luktar pengar och uppmärksamhet..."

Han fortsätter: "Inte sällan nöjer man sig med att programmet är lagligt, typ: 'Det är ju vuxna och myndiga människor som själva ansökt och vill medverka utifrån de givna premisserna.'"

Givetvis. Men det är väl vuxna och myndiga människor som jobbar på produktionsbolagen också? Människor som har alla möjligheter i världen att faktiskt ge f-n i att producera skiten.

Men så var det ju det där med lockelsen från "allt som luktar pengar och uppmärksamhet" förstås...

************

Håkan på YouTube, poeter.se och... Facebook. Välkommen!

tisdag 2 september 2014

Respektlöst och kontraproduktivt

Jag dammade av och återpublicerade häromdagen en några år gammal men fortfarande högaktuell debattartikel med rubriken "Debattera hederligt".

Artikeln avslutas med följande uppmaning:

Dagens debattörer: Beskriv Din meningsmotståndares åsikter och avsikter på ett korrekt och sanningsenligt sätt, undvik pajkastning och generaliserande beskyllningar, typ islamofob, rasist, PK-ivrare eller vad som helst, debattera hederligt och håll Dig till sakfrågan, oberoende av ämne och sammanhang.

Det är först då Din åsikt är värd att tas på allvar!

På senare tid har det blivit återkommande att grupperingar av olika slag, partipolitiska såväl som andra, möter upp vid t ex SD:s torgmöten och demonstrativs ställer sig med ryggen mot SD-representanterna medan de talar. Jag anser att detta är både respektlöst och kontraproduktivt, och nå't av det sämsta man kan göra om man har synpunkter på och vill påverka ett partis eller en grupps politik och människosyn.

Och motsatsen till att just "debattera hederligt och hålla sig till sakfrågan".

Samma sak med Svenska Kyrkans återkommande tilltag att ringa i kyrkklockorna under liknande möten, allt för att störa och provocera (eller "markera", som de själva väljer att kalla det...). Nyligen valde t ex kyrkorådet i Sveg att dra i gång klockorna i kyrktornet samtidigt som SD:s partisekreterare Björn Söder höll torgmöte.

"Jag har inget till övers för Sverigedemokraterna, men det här var dåligt gjort", sa en av de fåtal personer som fanns runt torget. (ÖP)

Jag håller fullständigt med.

Jonny Springe, socialdemokrat och ordförande i kyrkorådet, och hans partikamrater fanns tillsammans med andra partier i närheten av torget och manifesterade för mångfald och alla människors lika värde, samtidigt som SD höll sitt möte.

ÖP: "Hur tänkte ni med kyrkklockorna? Flera personer har reagerat och anser att kyrkan protesterar mot den yttrandefrihet vi har?" (Klockorna ringde under större delen av Söders tal.)

Springe: "Vi vill visa att kyrkan ställer sig som oss bakom mångfald och alla människors lika värde. Klockorna ringde för vår manifestation."

Ja, och naturligtvis för att störa SD:s möte. Annars kunde man hållit sin nog så hedervärda och viktiga manifestation vid annan tidpunkt.

Jag tycker att det är tragiskt att kampen mot rasism och främlingsfientlighet och för mångfald och kärlek slarvas bort på det här sättet. Den är för viktig för det.

SR SVT DN UNT D D D D D KT

************

Resumé: "Man måste våga annars är man en liten lort". Ja, men i det här fallet handlar det nog framför allt om att våga vara opartisk och göra sitt jobb...

Håkan på YouTube, poeter.se och... Facebook. Välkommen!

söndag 31 augusti 2014

Ingen större "uppenbarelse"

"Bön leder till mindre ångest – om man tror på en kärleksfull Gud" skriver Dagen.se och hänvisar till en undersökning från Baylor University i Texas.

I undersökningen påvisas att de som "tror att Gud kommer att finnas där för att skydda och stötta dem under svåra tider, utvecklar en trygg relation till Gud. I dessa fall verkar bönen medföra trygghet och resultera i färre ångestrelaterade symptom".

"För den som inte har en gudsbild där Gud är kärleksfull och omslutande, kan upplevelsen istället bli att bönen känns som ett misslyckat försök att upprätta en relation, och då kan vissa symptom till och med förvärras."

"Det är alltså inte bönen i sig som automatiskt medför mindre ångestrelaterade problem, utan avgörande är vilken gudssyn den bedjande har..."

Undersökningens resultat kan väl knappast betraktas som någon större "uppenbarelse", snarare grundläggande och väl dokumenterad kunskap i placebo och nocebo.

Däremot ger den ingen som helst fingervisning om varken Guds existens eller Guds karaktär. Den får vi söka på annat håll.

************

Håkan på YouTube, poeter.se och... Facebook. Välkommen!

fredag 29 augusti 2014

Debattera hederligt!

Jag skrev för några år sedan en debattartikel för debattsajten Newsmill (numera nedlagd) om debattetik och debattmetoder.

Eftersom ämnet fortfarande är lika aktuellt - och inte minst nu i valtider - har jag dammat av den och publicerar den här på nytt:

En självklar (oskriven) regel som alltid borde gälla i alla debatter, oberoende av ämne och forum, är att man - innan man börjar debattera - bör kunna beskriva sin meningsmotståndares åsikter och avsikter på ett sätt som gör att han/hon (motståndaren) själv känner igen sig. En regel som ofta inte följs, då syftet med att man ställer upp i debatten snarare är att vinna den än att debattera hederligt.

Resultatet blir att man talar förbi varandra istället för med varandra, vilket då gör debatten tämligen ointressant, åtminstone för den åhörare som vill ha ut något av debatten, och inte bara eftersöker underhållning/tuppfäktning.

Detta är min reflektion efter ett mångårigt intresse för samhällsdebatt i allmänhet och debatt om livsfrågor, jämställdhet, rasism och media i synnerhet.

Polarisering och förenkling är grepp som ofta används i debatt- och bloggsammanhang, svart eller vitt, annars blir det jobbigt. Det tar på krafterna att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Men det är viktigt att kunna göra det!

Man kan vara kritisk till vissa inslag inom islam utan att man ska behöva bli stämplad som islamofob. Man kan vara kritisk till svensk invandringspolitik utan att vara rasist. Man kan tycka att även Jimmie Åkesson - i yttrandefrihetens namn - bör få chansen att få en debattartikel publicerad på DN Debatt, och samtidigt faktiskt inte dela hans politiska åsikter på en enda punkt.

Begreppet "politiskt korrekt" är också ett vapen som plockas fram i tid och otid för att misstänkliggöra sin meningsmotståndares avsikter och åsikter; att beskylla denne för att vara politiskt korrekt är att antyda att han/hon inte kan tänka själv eller våga ta egen ställning. Med andra ord: en feg retorik som ofta tas till när de egna argumenten tryter.

Dagens debattörer: Beskriv Din meningsmotståndares åsikter och avsikter på ett korrekt och sanningsenligt sätt, undvik pajkastning och generaliserande beskyllningar, typ islamofob, rasist, PK-ivrare eller vad som helst, debattera hederligt och håll Dig till sakfrågan, oberoende av ämne och sammanhang.

Det är först då Din åsikt är värd att tas på allvar!

************

Håkan på YouTube, poeter.se och... Facebook. Välkommen!

måndag 25 augusti 2014

Ofrånkomligt och nödvändigt

Mark Driscoll, en av USA:s mest kända och inflyteslerika pastorer, tar time out. Detta meddelar han i ett förinspelat tal till sin församling.

Kritiken mot Driscoll - som sannolikt är det som föranleder honom att ta time out - handlar bland annat om "hans buffliga ledarstil, olämpligt uppträdande, ogenomtänkta uttalanden, missbruk av församlingens tillgångar" osv.

Känner inte till mycket om Driscoll, men efter att ha sett ett och annat Youtube-klipp med honom på senare tid, där han svart-vitt predikar om bl a himmel o helvete, blir jag inte förvånad över detta, snarare tvärtom.

Denna typ av tvärsäkerhet i förkunnelsen döljer inte sällan dolda mörka sidor hos förkunnaren, och leder ofta förr eller senare till att... korthuset rasar.

Smärtsamt men ofrånkomligt. Och nödvändigt.

"Jag har påbörjat en process där jag träffar några erfarna kristna som hjälper mig i min personliga utveckling för att jag ska nå en större mognad inför Gud och människor", säger Mark Driscoll.

Jag önskar Driscoll allt gott i denna process, för hans egen och - framför allt - för hans omgivnings skull.

************

Håkan på YouTube, poeter.se och... Facebook. Välkommen!

torsdag 7 augusti 2014

Ärlighet och uppriktighet

Kina kommer att bilda en "kinesisk kristen teologi" som är anpassad för landet, rapporterar statliga kinesiska medier.


Bakgrunden är att allt fler kineser ansluter sig till den kristna tron.


"Bildandet av kinesisk kristen teologi borde anpassas till Kinas nationella tillstånd och integreras med kinesisk kultur", säger en kinesisk myndighetsrepresentant.


Borde det inte vara vettigare att försöka anpassa den efter ett ärligt och uppriktigt sökande efter sanningen?


Svaret på frågan är givet, men har aldrig varit av intresse för den som enbart eller delvis ser religionen - eller avsaknaden av densamme - som ett maktmedel, ett sätt att hålla folk i schack.


"Kinas ateistiska kommunistparti håller järnkoll på de olika religionerna i landet av rädsla för att de kan utmana dess grepp om makten."


Som sagt...


Tror inte att det är lika illa inom pingströrelsen...:) men även här vill man "styra upp":


"Inom pingströrelsen har alltid församlingarnas frihet betonats. Ändå har det funnits en enighet kring trons kärna."


Nu kommer boken ”Trons hemlighet – vägledning i de kristna grunderna”, sammanställd av ett antal personer, både specialiserade teologer och pastorer.


De inblandade bedyrar att det inte handlar om "ett försök att normera utan att beskriva det som hållit pingströrelsen samman", att boken inte är "en doktrin som pingst slår fast" osv osv.


Chatrine Carlson, pastor och projektledare för Pingst ledarutveckling: "Jag tror inte den (boken, min anm) kommer att uppfattas som en skriven lära, men som en bok som kan vara vägledande för det goda samtalet."


Jag tvivlar. Men hoppas att hon får rätt. Om man med "det goda samtalet" menar samtal präglade av uppriktighet och ett ärligt sökande efter sanningen. Oberoende av vad som genom åren "hållit pingströrelsen samman".


"I informationen om boken kallas boken för en ”katekes” för pingstvänner."


Som sagt...


************


Håkan på YouTube, poeter.se och... Facebook. Välkommen!

lördag 2 augusti 2014

Det tror inte jag...

Just nu pågår Prideveckan i Stockholm. Tidigare idag samlades ett trettiotal besökare och ett antal kyrkoledare till ett seminarium med temat "På vilka villkor släpps hbtq-personer in i de kristna samfunden i Sverige?"


Pingstledaren Pelle Hörnmark: "Jag tror att det går att hitta en väg där man är tolerant och respektfull utan att behöva göra avkall på sin övertygelse."


Det tror inte jag... Åtminstone inte om man samtidigt också vill uppfattas som tolerant och respektfull.


Hörnmark: "När det gäller Bibeln har vi en mer bokstavstrogen tolkning (än Equmeniakyrkan, min anmärkning). Vi viger till exempel bara man och kvinna."


En homosexuell person upplever som regel sin sexuella läggning som en medfödd och genuin del av sin personlighet. Att då av t ex en pastor få "veta" att "du lever inte enligt Guds vilja, ändra dig!"  och att pastorn inte vill viga vederbörande tror jag knappast kan uppfattas som tolerant och respektfullt.


(Ok, man uttrycker sig kanske mer diplomatiskt, men budskapet kan man inte smyga med, hur man än vrider och vänder på det.)


Rätt eller fel i sakfrågan (min ståndpunkt framgår tydligt av andra blogginlägg...) - jag är övertygad om att Hörnmarks förhoppning är en utopi.


Man får nog även fortsättningsvis i de konservativa kretsarna finna sig i att uppfattas som intolerant och respektlös. Eller ändra ståndpunkt.


************


Dagen: Hantera homosexualitet mer vist Sådan är EFS syn på homosexualitet


KT: Jourbutik blir vigsellokal under Stockholm pride, Drop - in lockade under Pridefestivalen


Tidigare på Håkans Blogg: Ekar det inte ihåligt här någonstans? Allvarligt talat... Utmaningar Instämmer...


Håkan på YouTube, poeter.se och... Facebook. Välkommen!

torsdag 31 juli 2014

Och bilden klarnar en smula...

Anders Sundell, doktorand i statsvetenskap och medarbetare i Dagens Nyheter, har granskat de olika politiska partiernas partiprogram utifrån Läsbarhetsindex (LIX) - en klassisk metod för att undersöka hur lättläst en text är. Lätta texter får lågt LIX-värde, svårare texter får högt värde.


Medan t ex Ulf Nilssons barnbok ”Ludde bygger koja” får cirka 15 i LIX hamnar merparten av partiernas program i intervallet 50 till 60, vilket betecknas som ”svår text” enligt LIX.


"Sundell har tagit med några andra skrifter som jämförelse. Matteusevangeliet och Första Moseboken hamnar mellan 25 och 30 i LIX, alltså betydligt lättare att läsa än partiprogram." (Dagen.se)


Då kan man ju naturligtvis undra vad som menas med "lättare att läsa". Jag förmodar att rubrikssättaren hade "otur när han tänkte" när han formulerade rubriken till Dagen-artikeln: Lättare förstå Bibeln än partipogrammen


Har en känsla av att det finns något (?) fler olika varianter på "förståelse" av Matteusevangeliet och Första Moseboken än "förståelse" av partiprogrammen. Något inte minst alla tusentals olika fraktioner med sinsemellan olika bibeltolkningar inom kristendomen tyder på...


I fotnoten till artikeln står det dock att "LIX är baserat på medeltalet ord per mening och andelen långa ord (= fler än 6 bokstäver) uttryckt i procent". Och bilden klarnar en smula...


Alltså, det handlar enbart om "läsbarhet", och inte om läsförståelse. Rubriksättaren hade med andra ord ingen turdag. Eller så förstod han inte artikeltexten...


************


Håkan på YouTube, poeter.se och... Facebook. Välkommen!

tisdag 29 juli 2014

Hur skall man lösa det?

Ordet "hen" kommer att finnas med i nästa upplaga av Svenska Akademins Ordlista (SAOL). Finns inte så mycket att säga om det, då ordet används allt flitigare i olika sammanhang. Att jag helst sett att man skrotat begreppet fortare än kvickt är en annan fråga...


Finns dock ett litet problem som gör det hela lätt absurt:


"Ordet kommer att ha två betydelser i SAOL: dels som beskrivning av ett tredje kön, och dels som ett könsobestämt uttryck som betyder 'han eller hon'."


Hur skall man lösa det? Genom att skilja på hen 1 och hen 2, där hen 1 betyder antingen han eller hon, och där hen 2 betyder varken han eller hon?


Lätt absurt, som sagt.


SR HD R M


************


Tidigare på Håkans Blogg: Nej, hur skulle ett trams-ord kunna göra det? Som ett skämt är det OK


************


Håkan på YouTube, poeter.se och... Facebook. Välkommen!

söndag 27 juli 2014

Lätt obehagligt

Gävleföretagare Eva Sidenkrans om varför hon kallar sina chokladbollar för ”negerbollar” (saxat från DN.se):

– Gå in på tyda.se och sök på ordet negerboll. Där får du förklaringen.

I språklexikonet hävdas: ”enligt Livsmedelsverket kan inte en negerboll kallas för cocosboll eller chokladboll, då de båda innehåller för liten mängd av cocos respektive choklad”.

Efter en två sekunders konsekvensanalys infinner sig en lätt obegaglig känsla i kroppen på mig…

(Märkligt att DN.se inte ens kommenterar ovanstående logiska fadäs.)

AB DN DN GP HD

************

Håkan på YouTube, poeter.se och... Facebook. Välkommen!